wtorek, 13 maja 2014

Cynamonki



Tymi oto bułeczkami otwieram kolejną etykietę - Bułeczki słodkie.
Najczęściej są to drożdżowe bułeczki z różnymi dodatkami i w różnych wariacjach :)

Tym razem postanowiłam zrobić Cynamonki dla Emilki i jej koleżanek, które jechały w sobotę na III Festiwal Chórów Szkół Muzycznych w Woj. Mazowieckim do Siedlec.
Chór klas 4 reprezentował naszą szkołę i.....
...zajęli I miejsce w kategorii dziecięcej!

Więc na posilenie się po śpiewie dziewczyny miały cynamonki :)
Na pomysł wpadłam w piątek późnym wieczorem, więc piekłam je do nocy, naprawdę już ledwo na oczy patrzyłam i coś poknociłam i dałam dużo za mało drożdży :)
Niestety domyśliłam się zbyt późno, ale o dziwo urosły, może nie tak bardzo jak powinny, ale były w wersji mini, tak na 3 kęsy :)

W smaku bardzo dobre, ciasto samo w sobie nie za słodkie, zatem słodkość reguluje tutaj posypanie cukrem i rodzynkami przed zwinięciem.
Oczywiście dodatek cynamonu niezbędny :) i w zależności jak bardzo lubicie cynamon można dać go mniej kub więcej, ja następnym razem dam zdecydowanie więcej.

A teraz zapraszam do przepisu i wykonania, bułeczek wychodzi sporo, a więc doskonale nadają się na 2 śniadanie do szkoły lub pracy :)

Ja lubię drożdżówki tylko świeże, stąd nie lubię ich robić w dużych ilościach, ale ponoć można je odświeżyć w kuchence mikrofalowej i spokojnie zamrażać.




Składniki na około 20 sztuk:
  • 1/2 szklanki letniego mleka
  • 1 jajko
  • 3 łyżki cukru
  • 63 g roztopionego i ostudzonego masła
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 4 g drożdży suchych lub 8 g drożdży świeżych
  • szczypta soli
Nadzienie:
  • 30g roztopionego masła
  • 1/4 szklanki cukru
  • kikla łyżeczek cynamonu
  • rodzynki (jeśli chcecie ich użyć)
Do posmarowania: roztrzepane jajko 



Ze świeżych drożdży należy zrobić zaczyn: drożdże, 1 łyżka cukru, 1 łyżka mąki i połowa letniego mleka - wszystko razem wymieszać, odstawić do podwojenia objętości.
Do miski przesiać mąkę, dodać sól, jajko, resztę mleka, resztę cukru i wyrośnięty zaczyn, lub drożdże suche jeśli używacie. Dobrze wyrobić i dodać roztopione masło. Wyrabiać aż zacznie odchodzić od ręki, odstawić do wyrośnięcia.

**************

Jeśli wyrabiacie ciasto w maszynie do chleba to należny wrzucić  do niej wszystkie składniki w kolejności podanej powyżej. Nastawić program na wyrabianie i wyrastanie ciasta drożdżowego.

***************


Kiedy ciasto podwoi swoją objętość lub program naszej maszyny zakończy pracę, wyłożyć ciasto na stolnicę wysypaną mąką i przekroić je na 2 równe
części. Każdą  część rozwałkować na prostokąt o grubości około 4mm, posmarować roztopionym masłem, posypać obficie cukrem, cynamonem i jeśli używacie rodzynkami. Tak przygotowany placek zwinąć w roladę. roladę kroić w plasterki (tak 2-2,5cm) i układać na blasze w odstępach bo będą rosnąć.

Przykryć ściereczką i zostawić do wyrośnięcia na 30 minut.

Piekarnik rozgrzać do 180°C, przed włożeniem bułeczek do piekarnika posmarować je roztrzepanym jajkiem.

Piec około 10-15 minut.

Wyjąć z piekarnika i studzić na kratce.

Smacznego.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz