poniedziałek, 5 maja 2014

Chleb mleczny



....korciło mnie, korciło... no i zrobiłam....
...okrągły bochenek :)

Tortownica była dość spora więc i kromka dość duża.
Jak Natalia zobaczyła kanapkę przygotowaną z tego chleba powiedziała: "Mama, ja nie zjem takiej dużej kanapki!"
...i rzeczywiście połówka jej wystarczyła :)

Chleb z dodatkiem mleka, mi przypomina w smaku bułkę...
ale dziewczynki są jego fankami...
Raz na jakiś czas można go zrobić, dla odmiany.



Składniki na 1 duży bochenek lub 2 mniejsze:
  • 1 szklanka zakwasu żytniego lub pszennego
  • 2/3 szklanki mleka
  • 1/4 szklanki wody źródlanej
  • 2 łyżki roztopionego masła
  • 1 łyżka cukru
  • 1 łyżka soli
  • 3 i 1/4 szklanki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka drożdży
Na wierzch: 1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka, nasiona do posypania (siemię lniane, mak, sezam)

Zakwas doprowadzić do temperatury pokojowej, wymieszać z ciepłym mlekiem.
Drożdże rozpuścić w 1/4 szklanki ciepłej wody, dodać cukier i 2-3 łyżki mąki. Resztę mąki wymieszać z solą, miksturą drożdżową i zakwasem. Wyrabiać, pod koniec dodając roztopione masło. Zostawić w ciepłym miejscu, przykryte ściereczką, do podwojenia objętości.

^^^^^^^^^^^^
Jeśli korzystacie z maszyny to należy włożyć do niej wszystkie składniki zgodnie z powyższą kolejnością. Nastawić program na wyrabianie i wyrastanie chleba.
^^^^^^^^^^^^


Wyjąć ciasto i lekko wyrobić na posypanej mąką powierzchni, uformować 2 okrągłe bochenki (ja upiekłam jeden duży bochenek w tortownicy o średnicy 24cm). Zostawić je na 1 godzinę, przykryte ściereczką, do podwojenia objętości. 
Rozgrzać piekarnik do temperatury 240ºC.
Przed samym pieczeniem posmarować bochenki jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka, posypać nasionami.
Piec 10 minut w temperaturze 240ºC, potem zmniejszyć temperaturę do 190º i piec jeszcze 20 minut (jeden duży bochenek piec dłużej o 5 minut niż 2 małe).
Studzić na kratce.
Smacznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz