wtorek, 8 kwietnia 2014

Pierniczki Ekspresowe


Bardzo lubię pierniczki zarówno je robić jak i jeść.
Zazwyczaj pierniczki robię na Święta Bożego Narodzenia i zaczynam z nimi pracę dużo wcześniej gdyż ciasto musi swoje "poleżakować" zanim powstanie z nich wypiek a i upieczone muszę swoje odleżeć aby były wyśmienite.
Te są inne, robi się je ekspresowo i ekspresowo znikają :)


Składniki:


  • 300 g mąki pszennej
  • 100 g mąki żytniej pełnoziarnistej
  • 2 duże jajka
  • 130 g cukru pudru
  • 100 g roztopionego masła i lekko przestudzonego
  • 100 g miodu
  • 1 łyżka przyprawy korzennej
  • 1 łyżka kakao
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
Wszystkie składniki wsypać do miski i wyrobić mikserem. Ciasto jest dość klejące, ale nie dodawać więcej mąki.
Ciasto wyłożyć z miski na obsypaną mąką stolnicę, obsypać też ciasto mąką z góry (żeby się nam nie kleiło) i rozwałkować wałkiem na grubość 4 mm (nie cieniej).
Rozgrzać piekarnik do 180ºC, może być termoobieg.
Wykrawać różne kształty pierniczków i od razu po wykrojeniu układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia w niedużych odległościach od siebie.
Piec przez około 10 minut. Studzić na kratce. Ja zostawiłam je na kratce, przykryte lnianą ściereczką na całą noc aby nieco złapały wilgoci z powietrza.

Rano przygotowałam lukier:

  • 1 szklanka cukru pudru
  • 2 - 3 łyżki wrzącej wody
Cukier puder przesypać do miseczki i dodać wrzątku. Utrzeć dokładnie grzbietem łyżki do otrzymania gładkiej polewy lukrowej. Jeśli lukier będzie zbyt gęsty - dodać więcej wody, jeśli zbyt rzadki - więcej cukru pudru.
Ja swoje pierniczki maczałam w lukrze, tylko górę, trzymając pierniczek za brzegi zamaczałam w miseczce. Następnie odkładałam z powrotem na kratkę aby dobrze wyschły. Następnie zabarwiłam pozostały lukier barwnikiem, kolorowy lukier przełożyłam do pisaka i robiłam różne zygzaki i wzorki.
Jeśli zdecydujecie się na kolorowy lukier musicie koniecznie poczekać dłuższą chwilę, aż biały dobrze wyschnie bo inaczej kolorowy nieco się rozleje i nie będzie już taki ładny.
Jak lukier wyschnie przełożyć do pojemnika lub puszki.

Pierniczków z powyższego przepisu wychodzi koło 60 sztuk, pozostają miękkie przez wiele tygodni.
Przepis jest naprawdę bardzo łatwy, wykonanie szybkie a efekt powalający.
Zatem zachęcam do wypróbowania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz