sobota, 19 kwietnia 2014

Chleb wieloziarnisty



Kolejny chlebek do kolekcji, tym razem wieloziarnisty. U mnie z siemię lnianym oraz słonecznikiem.
Bardzo prosty i dość szybki w zrobieniu.


Składniki na 1 bochenek:

  • 2/3 szklanki letniej wody
  • 2 łyżeczki oliwy z oliwek
  • 2/3 szklanki aktywnego zakwasu żytniego
  • 1 łyżka cukru
  • 1 i 1/4 łyżeczki soli
  • 1¼ - 1½ szklanki mąki pszennej chlebowej
  • 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 1/2 szklanki mąki pszennej razowej
  • 1/3 szklanki nasion (siemię lniane, słonecznik)
  • 1/2 łyżeczki drożdży

U mnie standardowo chleb jest wyrabiany i wyrasta w maszynie do chleba. Składniki wkładam w kolejności podanej powyżej i nastawiam program do wyrabiania i wyrastania chleba (1h 15min).

Chleb można oczywiście wyrobić mikserem lub ręcznie. Po wyrobieniu przykryć lnianą ściereczką i odstawić na 1h do wyrośnięcia w ciepłe miejsce.

Przygotować formę do chleba, u mnie silikonowa keksówka o wymiarach 20x11cm (niestety nie jestem z niej zadowolona bo silikon się "rozjeżdża" pod ciężarem chleba. Zdecydowanie lepsze są metalowe, chleb trzyma linię :) ...ale taki rozjechany też ma swój urok :)). Po wyrośnięciu ciasto przełożyć do formy, przykryć ściereczką i odstawić do ponownego wyrośnięcia, ponownie 1-1,5h.

Piekarnik rozgrzać do 200ºC. Przed pieczeniem chleb posmarować jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka, posypać nasionkami, u mnie tym razem sezam. Piec przez około 30 minut. Studzić na kratce.


Smacznego.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz