czwartek, 27 sierpnia 2015

Grillowany miecznik z risotto z pietruszką i pomidorami


Z miecznikiem spotkaliśmy się we Włoszech :)
Całe szczęście on był na talerzu więc miałam przewagę!
Jak ją raz spróbowałam to potem kilka razy powtarzałam :)
Jest to ryba bardzo często spotykana i serwowana na południu Włoch. Nawet pod naszymi oknami codziennie rano pływały takie oto statki które łowiły właśnie mieczniki. 
Bardziej jest to stek niż dzwonek, i bardziej konsystencja przypomina mięso. Idealnie smakuje z grilla lub usmażona z odrobiną przypraw.
Ryba baaardzo smakowała dzieciom, a fakt że nie posiada ości był dodatkowym atutem :)

Po powrocie do kraju znalazłam, w cenie powalającej, uhhhh nie mogłam uwierzyć wszak kilka miesięcy kupowałam ją "za grosze"...
...ale że nabrała mnie ochota to trudno.... kupiłam, steki były tak duże że starczyły nam na 2 dni.
Do steków przygotowałam risotto z natką pietruszki i pomidorami, które idealnie się tu wkomponowało.

Zachęcam do wykonania na niedzielny obiad.


Składniki dla 4 osób:
  • 4 steki z miecznika
  • 2 łyżki oliwy
  • 1 łyżka masła
  • 1 ząbek czosnku
  • skórka otarta z połowy cytryny
  • 0,5 pęczka natki pietruszki
  • sól, pieprz

Filety z miecznika umyć, osuszyć, posolić i popieprzyć z obu stron, odłożyć.
Masło połączyć z czosnkiem, skórką cytrynową oraz solą i pieprzem, wstaw do lodówki.

Zacząć od przygotowywania risotto, gdyż smażenie miecznika zajmie nam dosłownie chwilkę.

Risotto z pietruszką i pomidorami:
  • 250 g ryżu arborbio (lub innego do risotto)
  • 2 cebule szalotki
  • 80 g masła
  • 250 ml białego wina (wytrawne lub pół-wytrawne)
  • szczypta kurkumy
  • 750 ml wywaru warzywnego
  • gałka muszkatołowa
  • sól, pieprz
  • 80 g gran padano lub parmezanu
  • 2 małe lub 1 większy pomidor 

Cebulki obrać i drobno posiekać.
Połowę masła roztopić na głębszej patelni lub w większym garnku (ja robię to na dużej patelni do paelli), dodać posiekaną cebule, zeszklić, wsypać ryż i zamieszać, przesmażyć przez chwilę do momentu aż ryż się zeszkli (będzie przezroczysty), dodać wino, wymieszać. Gdy płyn odparuje dodać kurkumę, wymieszać.
Teraz należy zacząć dodawać po woli wywar warzywny, wywar dodajemy partiami, gotujemy cały czas mieszając, do momentu aż ryż pochłonie wywar, dodajemy kolejną partię wywaru, tak robimy do końca wywaru i momentu aż ryż będzie miękki (zajmuje to około 20 minut).
Jak ryż będzie miękki dodaj na do patelni drugą połowę masła, starty na cienkich oczkach ser, szczyptę gałki i  drobno (bardzo drobno) posiekaną natkę pietruszki. Wymieszaj. 

Pod koniec gotowania risotto zacznij smażyć mintaja. 
Długość jego smażenia zależny od grubości steków (nasze były dość grube, we Włoszech tną je na cieniutkie steki), ale zajmuje nie dłużej niż 5-8 minut (łącznie tzn. z obu stron).

Na patelni grillowej rozgrzej odrobinę oliwy (1 łyżka), połóż stek z miecznika smaż z każdej strony 2,5-4 minuty. Po odwróceniu z pierwszej strony połóż na mieczniku (usmażona już strona) przygotowane wcześniej masło czosnkowe. Jak masło się rozpuści polewaj rybę powstałym sosem.

Risotto przełożyć do naczynia w którym będziemy je podawać do miecznika.
Pomidory sparzyć wrzątkiem, zdjąć skórę i pokroić w drobną kostkę, ułożyć na górze risotto.

Podawać ciepłe.

SMACZNEGO!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz