wtorek, 11 kwietnia 2017

Sernik kajmakowy na piernikowym spodzie



Pozostało mi nieco sera w lodówce, a że za kilka dni wyjeżdżamy trzeba więc ją wyczyścić :)
Oprócz sera mam do zużycia pierniczki, których nikt nie chce jeść...
Kupiłam te pierniczki przed Świętami Bożego Narodzenia w Ikea tylko dla puszki w której były, bo takie puszki zawsze znajdą u mnie zastosowanie :)
Chcąc oszczędzić nieco własnej roboty pierniczków na Święta - one jakoś szybko znikają :), postawiłam pewnego dnia na  stole te właśnie pierniczki.
Gdybyście mogli zobaczyć miny moich dzieci!
Bezcenne!
...a do tego usłyszałam "....aleeeee co Ty nam dajesz? ....przecież to kupne pierniczki...." nie zjadły ani jednego!
Tak więc puszka stoi i nikt ich nie chce jeść - nawet w kryzysie gdy już wszystkie domowe wypieki wyszły...

No więc pierniczki + pozostały ser pozwoliły mi zrobić te oto mini serniczki, starczyło mi sera na połowę porcji z których wyszło 6 mini serniczków.

Sam sernik początkowo wydawał mi się, że nie nie będzie niczym rewelacyjnym, a jednak efekt końcowy po schłodzeniu i dodaniu polewy okazał się baaaaardzo dobry!
Może przez te pierniczki nie do końca wpisuje się w nadchodzące święta Wielkanocne, ale naprawdę jest bardzo dobry.

Zachęcam do wykonania.



Składniki na formę 24cm:

Składniki na piernikowy spód:
  • 250 g pierników
  • 80 g masła 

Zamiast pierników można użyć herbatników i dodać lub nie 1 czubatą łyżeczkę przyprawy korzennej.
Pierniki/herbatniki zmiksować za pomocą malaksera, masło rozpuścić i dodać do pokruszonych ciastek wymieszać.

Dno tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia i resztę wypuścić poza obręcz, boków niczym nie smarować.

Przygotowaną masę ciasteczkową przełożyć do tortownicy i równo rozprowadzić po dnie i bokach na wysokość 3 cm, wyrównać. Wstawić do lodówki na czas szykowania masy serowej.



Składniki na masę serowo-kajmakową:
  • 800 g sera białego dwukrotnie mielonego (mój ranking serów to Wieluń, Piątnica, President - innych nie używam)
  • 100 g cukru pudru
  • 70 g masła w temperaturze pokojowej
  • 300 g kajmaku
  • 4 jajka
  • 20 g mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżeczki cukru z prawdziwą wanilią lub ekstraktu waniliowego

Wszystkie składniki muszą być w temperaturze pokojowej, należy je zatem wyjąć z lodówki przynajmniej 2h przed szykowaniem ciasta, a masło nawe 4h aby było bardzo miękkie.

Piekarnik rozgrzać do temperatury 170*C (grzałka góra-dół).

Wszystkie składniki umieścić w misie miksera i bardzo krótko wymieszać - tylko do połączenia składników. Zbyt długo mieszana masa wtłacza zbyt dużo powietrza a to powoduje, że masa potem nam mocno rośnie a potem opada :(

Przygotowaną masę serowo-kajmakową przelać na wcześniej przygotowany spód piernikowy, wyrównać. Wstawić do rozgrzanego piekarnika i piec 60-75 minut do momentu aż środek będzie sprężysty (małe serniczki piekłam 35 minut).
Po upieczeniu wyłączyć piekarnik i nieco go uchylić, tak wystudzić sernik a następnie schłodzić w lodówce przez przynajmniej 6h a najlepiej całą noc.

Składniki na polewę kajmakową:
  • 250 g masy kajmakowej
  • 20 ml mleka
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego (opcjonalnie)
  • orzechy włoskie lub pekan

Masę kajmakową przełożyć do garnuszka, dodać mleko i ekstrakt waniliowy, podgrzać do momentu uzyskania jednolitej masy, wymieszać, zestawić z ognia i ostudzić/schłodzić do zgęstnienia - ja przelałam w miseczkę i wstawiłam na kilka minut do lodówki.

Polewę wylać na sernik, równo rozprowadzić, wyrównać, na wierzch poukładać orzechy włoskie lub pekan - część można w całości a część można posiekać.

Smacznego!








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz