czwartek, 3 marca 2016

Chleb z ziemniakami na zaczynie drożdżowym



O chlebach z ziemniakami czytałam odkąd zaczęłam robić chleby, ale jednak nigdy nie udało mi się go zrobić...
Czemu?
Nie wiem...
Może dlatego, że prawie w ogóle nie jadamy ziemniaków i w związku z tym nigdy nam nie pozostają nie zjedzone po obiedzie.... Proste! :)
Tym razem ugotowałam je specjalnie dla tego chleba :)

Chleb bardzo prosty w wykonaniu.
Szykuje się go na nocnym zaczynie z drożdży który powoduje wraz z ziemniakami że chleb będzie dłużej świeży.
....mam nadzieję bo z przepisy wyszły dwa spore bochenki :)
Także po raz pierwszy zrobiłam chleb na zaczynie drożdżowym.

A teraz chwila o samym chlebie.
Chleb pszenno-żytni z dodatkiem ziemniaków.
Miąższ jak widzicie pięknie wyrośnięty, lekko klejący, a skórka istnie bosko chrupiąca :)

...a do tego łatwy do wykonania.



Składniki na 2 duże bochenki:

    Składniki za zaczyn drożdżowy:
  • 5 g świeżych drożdży
  • 250 g mąki pszennej chlebowej
  • 50 g mąki żytniej jasnej
  • 250 ml wody
Wszystkie składniki wymieszać razem w większej misce. Powstanie klejące ciasto. Przykryć miskę folią i pozostawić na 12 h do wyrośnięcia.
Miska naprawdę musi być większa bo zaczyn rośnie ponad dwukrotnie.

   Składniki na chleb:
  • cały wcześniejszy zaczyn
  • 250 g ugotowanych dzień wcześniej ziemniaków i przeciśnięte przez praskę
  • 500 ml wody
  • 450 g mąki pszennej chlebowej
  • 200 g mąki żytniej jasnej
  • 3 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka oleju
Wszystkie składniki umieścić w misie miksera i za pomocą końcówki haka dokładnie wyrobić (około 3-5 minut) aż ciasto będzie gładkie.

Przygotować 2 foremki na chleb około 28-30 cm długości, wysmarować je masłem i wysypać płatkami owsianymi/otrębami.
Ciasto na chleb przełożyć do foremek do połowy ich wysokości.
Przykryć ściereczką i postawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (podwojenia objętości). Moje chlebki rosły około 4h.

Piekarnik rozgrzać do 200*C .
Do rozgrzanego piekarnika bardzo delikatnie włożyć obie foremki z chlebem i piec około 45 minut.
Chleb powinien się zarumienić a wyjęty z formy i popukany w spód powinien dawać głuchy odgłos. Jeśli tak nie jest włożyć z powrotem do piekarnika (już bez foremki) i piec kolejne 10-15 minut.

Po upieczeniu wyjąć i ostudzić na kratce.


Smacznego!



    Przepis na ten przepyszny chlebek pochodzi z tego miejsca.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz