piątek, 17 czerwca 2016

Quinoa z warzywami, krewetkami i kolendrą

Urlop w Portugalii zawsze jest dla nas udany…
To jedno z tych miejsc, do których jak się zbliżam to czuję radość wewnątrz, że znowu tu jestem.
Tak też było i tym razem, gdy krążyliśmy nad Lizboną, już czułam w środku szczęście J
Jednym z powodów jest jedzenie. Mają tu wspaniałe ryby i owoce morza, uwielbiam wybrać się rano na lokalne mercado. Mercado to targ, asortyment zależy od wielkości miejscowości, w której się znajduje. Na pewno zawsze można tam znaleźć świeże ryby i owoce morza, a także warzywa i owoce. Jeśli targ jest w większym mieście są też mięsa, nabiał, zioła, kwiaty i różne inne różności.
Zazwyczaj będąc w Portugalii na obiad jemy tylko ryby lub owoce morza (nasze dziewczyny po kilku dniach strajkują i chcą zjeść coś „normalnego”, my się jednak nie poddajemy)
A propo czegoś normalnego…
Z uwagi na moją dietę pierwsze dni pobytu były dla mnie nieco ciężkie pod względem żywieniowym, głównie śniadaniowym…
Zatem jak tylko dotarliśmy do pierwszego lokalu, w którym zostawaliśmy dłużej niż dwa dni wybrałam się do sklepu na poszukiwania… kaszy jaglanej J
Okazało się to wcale nie łatwe i nie bariera językowa stanowiła problem… po prostu jej nie było w jednym, w drugim sklepie, ale w trzecim się udało! Jest! I kasza jaglana i quinoa J
Kupiłam obie J
Z kaszy jaglanej powstało śniadanie – kasza jaglana na mleku migdałowym z daktylem i mango, a z quinoa warzywa, kolendra i krewetki. Skład doskonały! Zabraliśmy go na plażę i delektowaliśmy nim się w promieniach słoneczka, powiewie wiatru i oceanicznej bryzie J
Wszystko przygotowane szybko i z prostych składników, można je dowolnie podmieniać, w zależności co macie akurat pod ręką.

Składniki dla 2 osób:
  • 0,5 szklanki komosy ryżowej (quinoa biała)
  • 1 marchewka
  • 16 krewetek
  • 1-2 ząbki czosnku

Dodatkowo: 1 łyżka oliwy, 2 łyżki masła, 3-4 łyżki sosu z puszki ciecierzycy

Komosę ryżową gotujemy zgodnie z przepisem. Odstawiamy.

Marchewkę obieramy, myjemy, suszymy i kroimy w półplasterki a gdy jest większa to w ćwierć plasterki, odstawiamy.

Cukinię myjemy, suszymy, kroimy w  plasterki a następnie w paski, odstawiamy.

Batata obieramy, kroimy w plastry około 5mm (około 4-5 plastrów powinno nam wystarczyć), kroimy w kostkę 5x5mm.

Rozgrzewamy patelnię z 1 łyżką oliwy, wrzucamy na nią przygotowane warzywa, chwile podsmażamy i mieszamy.
Teraz dodajemy 2 łyżki sosu z puszki ciecierzycy i dalej dusimy warzywa. Staramy się aby warzywa cały czas dusiły się w odrobinie sosu z ciecierzycy. Dusimy do czasu aż będą miękkie.

W międzyczasie gotujemy szparagi - najpierw od szparag odłamujemy zdrewniałe końce, następnie odcinamy główki i jeśli mamy mały garnek to możemy podzielić na połówki (wrzucamy na wrzątek na 3 minuty, główki na 1 minutę), wyjmujemy schładzamy zimną wodą i odkrawamy główki i zostawiamy, a resztę kroimy na plasterki, około 3 mm grubości.

Gdy warzywa na patelni są już miękkie dorzucamy do nich ciecierzycę i szparagi i wszystko razem mieszamy. Smażymy przez chwilkę i zdejmujemy z ognia.
Krewetki obieramy, myjemy, suszymy.

Rozgrzewamy drugą patelnię wraz z masłem, dodajemy posiekany drobno czosnek, podsmażamy przez chwilkę i dorzucamy krewetki. Krewetki smażymy dosłownie kilka minut z każdej strony, aby się lekko przyrumieniły, zestawiamy z ognia (za długo smażone będą gumowate).
Kolendrę drobno siekamy.

Teraz czas na wymieszanie wszystkiego razem J
Quinoa wrzucamy do miski, dodajemy warzywa z patelni wraz z sosem w którym się dusiły oraz kolendrę. Wszystko razem dokładnie mieszamy.
Przekładamy do naczynia w którym będzie podane, na górze układamy przygotowane wcześniej krewetki wraz z czosnkiem i masełkiem jeśli zostało.

Danie dobre zarówno na ciepło, od razu po przygotowaniu lub delikatnym podgrzaniu, idealne także na zimno jako danie na wynos, do szkoły, na piknik czy do pracy.

Baaardzo nam smakowało to połączenie.