niedziela, 20 grudnia 2015

Makowiec gwiazda



Makowiec na święta musi być!
Jestem jego wielką wielbicielką i nawet że w tym roku nie mogę jeść to i tak piekę koniecznie.
Ten w ogóle nie był w planach ale tak mnie zainspirowała nim koleżanka Agata że upiekłam!
Jeden na próbę, drugi na akcję charytatywną którą organizujemy w pracy dla chorego na białaczkę kolegi a kolejny powstanie na święta....

...pomimo mojej diety i tego ze nie powinnam go jeść, oprzeć się nie mogłam (uwielbiam, uwielbiam) musiałam spróbować choćby malusi kawałeczek....
Jest nie dość że piękny to jeszcze przepyszny :)
...ale znam takich którym smak maku nie pasuje a więc i cały makowiec nie należy do ulubionych ciast.....


Makowiec wychodzi olbrzymi, blacha 30cm, rośnie po samą górę a mimo to zachowana jest idealna równowaga --> ciasto-mak.
Najlepsza do ciasta jest masa makowa przygotowana samodzielnie (przepis poniżej), ale możecie także użyć gotowej z puszki przez co przygotowanie będzie szybsze i łatwiejsze. Kto co woli.



Składniki na masę makową:
  • 250 g maku
  • 80 g drobnego cukru demerara
  • 50 g rodzynek
  • 30 g posiekanych orzechów włoskich
  • 2 łyżki miodu
  • 1 łyżeczka ekstraktu migdałowego
  • 1 płaska łyżeczka cynamonu
  • 1 czubata łyżka masła w temperaturze pokojowej
  • 1/4 szklanki kandyzowanej skórki pomarańczowej
  • 3 białka

Mak zalać wrzącą wodą do wysokości aż będzie go zakrywał, odstawić do wystudzenia. Następnie na durszlak/sitko wyłożyć ściereczkę i przelać mak - należy go dobrze odsączyć z wody, ja zostawiam go tak na kilkanaście minut aż obcieknie.
Następnie mak zmielić dwukrotnie, w maszynce do mielenia używając drobnego sitka.
Do maku dodać wszystkie składniki za wyjątkiem białka i dokładnie wymieszać.
Przed samym wykonaniem ciasta białka ubić na sztywną pianę i delikatnie wmieszać je w masę makową.

Ja przygotowałam sobie masę makową dzień wcześniej i włożyłam do lodówki, oczywiście bez dodawania piany z białek, ją dodałam tuż przed nakładaniem na ciasto.




Składniki na ciasto:
  • 500 g mąki pszennej
  • 150 ml mleka
  • 30 g świeżych drożdży
  • 100 g cukru
  • 4 łyżki roztopionego masła
  • 1 jajko
  • 2  żółtka
Dodatkowo: roztrzepane jajko do posmarowania.

Drożdże rozkruszyć, dodać łyżkę cukru, ciepłe (ale nie gorące) mleko i 150 g mąki. Wszystko razem wymieszać tworząc rozczyn, przykryć ściereczką i odstawić na 30 minut do wyrośnięcia.

W misie miksera jajko z żółtkami i resztą cukru ubić na jasną puszystą masę. Do jajek dodać ostudzone masło, rozczyn i resztę mąki. Za pomocą miksera z końcówką haka wyrobić ciasto aż będzie gładkie i sprężyste.
Przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia na 1h.

Ja wyrabiam ciasto w maszynie do chleba, wkładając wszystkie składniki wg kolejności mokre - mleko, roztopione masło, jajko, żółtka, cukier, mąka, drożdże. Nastawiam program do wyrabiania i wyrastania ciasta drożdżowego (1h 15 minut).


Jak ciasto wyrośnie czas zabrać się do zawijania gwiazdy.
Szykujemy tortownicę o średnicy 30 cm, rozkładamy, obręcz oddzielnie od dnia.
Dno wykładamy papierem do pieczenia, smarujemy je masłem. Boki obręczy także smarujemy masłem.

Piekarnik rozgrzewamy do 180*C.

Ciasto dzielimy na 4 równe części, mak na 3.

Pierwszą część ciasta wałkujemy w kółko wielkości dna tortownicy. Przekładamy na dno tortownicy i kładziemy na wysmarowanym papierze do pieczenia. Na placek wykładamy 1/3 masy makowej, równo rozkładamy i wyrównujemy. Wałkujemy drugą część przekładamy na mak, wykłądamy kolejną część maku i tak dalej.

Gdy mamy już ostatni placek z ciasta na środek kładziemy szklankę, ciasto dzielimy najpierw na 4 równe części a potem każdą część na kolejne 4, tak powstaje nam 16 części.
Bierzemy po dwie części w dłonie i wywijamy na zewnątrz najpierw raz i od razu drugi raz. Tak robimy ze wszystkimi 16 częściami.

Teraz delikatnie zakładamy obręcz na dno tortownicy, zapinamy.
Ciasto delikatnie smarujemy roztrzepanym białkiem i od razu wstawiamy do piekarnika.

Pieczemy w tej temperaturze 25-30 minut. jedn

Po upieczeniu od razu wyjmujemy makowiec z piekarnika, lekko studzimy w tortownicy a następnie przekładamy już na samym papierze na kratkę.

Studzimy.
Przed podaniem makowiec można lekko (mi to nie wyszło :)) oprószamy cukrem pudrem.


SMACZNEGO I WESOŁYCH ŚWIĄT! 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz