poniedziałek, 28 grudnia 2015

Pierogi gryczane (bezglutenowe)



Emilka bardzo się martwiła, że tyle na święta szykuję, piekę, gotuje a nic nie zjem...
Dietę moją kojarzy z tym, że nie wiele co mogę jeść, ale tym razem zadbałam także o siebie.
...w końcu wielki gar kapusty przygotowałam, a kapusta to gotowane warzywo, więc mi można :)
...a że lubię pirogi to postanowiłam wykonać je w wersji bezglutenowej, z mąki gryczanej!
Nawet moja rodzinka się na nie załapała.
Są nieco inne ale także smaczne!
Polecam serdecznie wszystkim którzy są na diecie bezglutenowej.

Tym razem, z powodu świąt pierogi były nadziane kapustą z grzybami, ale oczywiście każdy farsz do nich pasuje.

Wykonanie ich nie jest trudne, jednak sklejanie nieco inne niż przy mące pszennej. Łatwo uszkodzić ciasto (ja zmarnowałam ze 4 pierogi), najlepiej zatem co jakiś czas oprószać palce mąką gryczaną, dużo łatwiej się je wtedy lepi.




Składniki na około 30 pierogów:
  • 200 g mąki gryczanej
  • 100 g mąki ziemniacanej
  • odrobina soli
  • 2 + 1 łyżki oleju
  • 250 ml gorącej wody


W pierwszej kolejności przygotować farsz na pierogi. Jeśli ma to być kapusta z grzybami to najpierw należy ją nieco odcisnąć i drobno poszatkować na desce.

Do miski wsypać mąkę gryczaną, ziemniaczaną i sól. Dodać 2 łyżki oleju i zalać gorącą wodą. Przy pomocy łyżki wymieszać ze sobą składniki. Odstawić do wystygnięcia (około 10 minut). Po tym czasie wyrobić ciasto ręką do uzyskania, gładkiego i elastycznego ciasta. Wyłożyć na stolnicę, przykryć miską w której było wyrabiane i pozostawić na 20 minut.

Ciasto podzielić na części. Wałkować ciasto porcjami, podsypując mąką. Wycinać kółka, nakładać na środek farsz i sklejać.
Jeśli palce będą się za bardzo kleić do ciasta to oprószać je co chwila w mące.

Zagotować garnek z osoloną wodą, dodać 1 łyżkę oleju.
Pierogi wrzucać na wrzącą wodę, gotować około 1 minuty od momentu aż wynurzą się na powierzchnię. Wyjmować łyżką cedzakową na talerz, podawać ciepłe z podduszoną cebulką.
Można także odsmażyć je na patelni (i takie lubię najbardziej) do lekko złotego koloru :)


SMACZNEGO!








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz