niedziela, 3 lipca 2016

Chleb bezglutenowy - łatwy i szybki



Co jakiś czas ćwiczę pieczenie chleba bezglutenowego!
Z tego oto byłam baaaardzo dumna, bardzo ładnie wyrósł i naprawdę mi się udał :)
Niestety chleby bezglutenowe to trudne wypieki, bo to gluten powoduje, że wypieki z nim są takie smaczne i puszyste.
Przez moją dietę trochę odzwyczaiłam się od jedzenia pieczywa, ale co jakiś czas do jajecznicy lub jajka na miękko, chętnie zjadłoby się kromkę....

Piekę zatem co jakiś czas coś, ale kończy się na tym że muszę 3/4 bochenka pokroić na kromki i zamrozić.
Jest to dla mnie najlepszy sposób na pieczywo.
Piekę raz na jakiś czas, kroję na kromki i zamrażam, a potem na chwilkę do piekarnika i mam smaczny chlebek gdy mam na niego ochotę.
Niestety chleby bezglutenowe nie utrzymują długo trwałości, zatem najlepsze są w dniu pieczenia!

Zachęcam do wykonania tych co na diecie bez glutenu, ale i wszystkich pozostałych także :)



Składniki na 1 bochenek:

  • 325 g mąki ziemniaczanej
  • 125 g mąki jaglanej
  • 60 ml chia (zmielonego)
  • 60 ml babki jajowatej łuski
  • 60 ml mleka w proszku roślinnego lub krowiego
  • 1,5 łyżeczka soli
  • 25 g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka cukru
  • 500 ml letniego mleka roślinnego lub krowiego (+ ewentualnie woda max. 60ml)
  • zioła do smaku (dałam po 1 łyżeczce oregano i tymianku)
  • olej/masło roślinne do wysmarowania formy
Drożdże wraz z mlekiem i cukrem zmiksować blenderem i odstawić na 10 minut.
W tym czasie wszystkie pozostałe składniki (oprócz wody) umieścić w misie miksera. Dodać mleko z drożdżami i cukrem. Mieszać mikserem przez około 15 minut do uzyskania jednolitej konsystencji, jesli będzie za twarda dodać wodę i ponownie wymieszać.
Miskę przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia na 40-50 minut.

Formę o wymiarach 23x13cm wysmarować olejem.

Wyrośnięte ciasto przełożyć delikatnie do formy i wyrównać, przykryć ściereczką i ponownie pozostawić do wyrośnięcia, tym razem na 20 minut.

Piekarnik rozgrzać do 220*C (termoobieg).

Chleb wstawić do piekarnika, piec 10 minut, po tym czasie temperaturę obniżyć do 180*C i piec przez około godzinę do suchego patyczka. Gdy chleb jest gotowy wyjmujemy z piekarnika a po 10 minutach z formy i studzimy na kratce.


Smacznego






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz