środa, 21 stycznia 2015

Zupa rybna



Zupa rybna to jedno z tych dań które zawsze próbuję w lokalnych restauracja nadmorskich.
Generalnie za zupami nie przepadam ale mam kilka takich których nie odmawiam :)
...w tym także zupa rybna lub/i z dodatkiem owoców morza.

Ta dzisiejsza typowo rybna.
Przygotowana w sumie tak całkiem nagle.
Nie planowo kupiłam doradę - mamy sentyment.... Portugalia....
Więc jak tylko znajdę takową w Polsce to od razu kupuję :)
Z tą było tak samo, zobaczyłam, kupiłam i była na obiad....
...i jak ją przygotowywałam to tak sobie pomyślałam, że może by na tych łbach ugotować wywar rybny... i zrobić zupę...
Szybki pomysł - szybka realizacja.
Zanim dorada się upiekła gotowałam wywar :)

Zupa wyszła przepyszna, jak dla mnie musi mieć przynajmniej 2 rodzaje ryb (tym razem dodałam dorsza oraz pstrąga łososiowego), aby dobrze smakowała.
Zestaw przypraw doskonale uzupełnia resztę.

Cieszę się, że będzie jeszcze na jutro :)


Składniki dla około 6 osób:
  • 2 litry wywaru rybnego lub warzywnego
  • 600-800 g surowej ryby - przynajmniej 2 rodzaje (najlepsze: dorsz, łosoś, halibut, pstrąg łososiowy)
  • 2 listki laurowe
  • 6 ziarenek ziela angielskiego
  • 2 cebule
  • 1 łyżka oliwy
  • 1-2 łyżki koncentratu pomidorowego
  • 1 łyżeczka suszonego tymianku
  • 1/2 łyżeczki ostrej papryki w proszku
  • sól, pieprz

W pierwszej kolejności przygotowujemy wywar. Czy ma być rybny czy tylko warzywny jego przygotowanie wygląda podobnie. Włoszczyznę obieramy, kroimy na mniejsze kawałki - potem wszystkie warzywa oprócz pora będziemy dodawać i zostawiać w zupie, można je zatem już tutaj zetrzeć na tarce z grubymi oczkami lub później rozgnieść widelcem.
Jeśli robimy wywar rybny, to głowy ryb (2 starczyły) czyścimy, jeśli ma oczy to usuwamy, myjemy. 
Wrzucamy warzywa i głowy ryb do garnka, zalewamy wodą, solimy i gotujemy.
Po zagotowaniu zbieramy powstały osad, zmniejszamy ogień do minimum, przykrywamy i gotujemy około 45 minut.

W tym czasie szykujemy ryby, myjemy, usuwamy skórę, usuwamy ości - przy niektórych rybach to sporo roboty, ale jak teraz zrobimy to dokładnie to zupa będzie jeszcze bardziej smakować :)

Kroimy ryby na dość spore kwadraty.

Cebulę obieramy, kroimy w drobną kostkę. Rozgrzewamy patelnię z oliwą i wrzucamy na nią cebulę, szklimy na małym ogniu. Wyłączamy, odstawiamy.

Jak wywar jest już gotowy, usuwamy z niego warzywa - jeśli wcześniej tarliśmy je na tarce to usuwamy tylko pora, jeśli gotowaliśmy w całości to wyjmujemy wszystkie, pora wyrzucamy a resztę (marchew, pietruszka i seler) rozgniatamy widelcem, odstawiamy na bok.

Do wywaru dodajemy, cebulę oraz wkładamy delikatnie ryby.
Zupę zagotować, zmniejszyć ogień. Dodać przyprawy - koncentrat, paprykę, tymianek, pieprz oraz sól jeśli potrzeba, mieszamy delikatnie. Gotujemy nie za długo, żeby ryba się nam nie rozpadła.

Podajemy z natką pietruszki.

Smacznego.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz