środa, 17 sierpnia 2016

Jagodzianki



JAGODZIANKI! 
...będę szczera...
To było moje marzenie tegorocznych wakacji :)
Zrobić smaczne, dobre, prawdziwe jagodzianki :)

I nawet już kilka razy kupowałam specjalnie do nich jagody, ale zawsze coś... i czasu mi brakło i musiałam finalnie z jagód zrobić coś innego...

Aż w końcu przed ostatnim obozem dziewczynek, na 2 tygodnie przed końcem wakacji powiedziałam sobie - jak nie teraz to już mi się nie uda!
Pojechałam specjalnie do nich kupić jagody i byłam wielce zdziwiona, że ich nie było :(
Wiedziałam! Zawsze tak jest!

...ale decyzja podjęta! Muszę je upiec! Nie bardzo miałam czas jechać szukać ich gdzie indziej zatem wzięłam borówki i tyle.
Będą borówianki :)

A co śmieszne nikomu o tym nie powiedziałam i zjedli je jako jagodzianki zachwycając się nad ich smakiem :)

Rzeczywiście były przepyszne!
Ciasto puszyste i mięciutkie, nie słodkie, odrobię słodyczy dodają owoce!
Całość naprawdę pyszna!

Z poniższego przepisu wyszło aż 16 sztuk - jak dla nas duuuuużo, zwłaszcza, iż wyznaję zasadę, że drożdżowe najlepsze jest świeże!
Zawieźliśmy zatem do rodziców nieco, pomimo ich diety dali się namówić :) 
Tato mówi, że na drugi dzień były jeszcze lepsze :)

Moje zrobione z lukrem, choć znając upodobania moich najbliższych pewnie bardziej smakowałyby im z kruszonką :)
Zatem poniżej podaje także przepis na kruszonkę gdybyście woleli taką wersję.

Skuście się, bo naprawdę warto.....



Składniki na 16 sztuk:
  • 500 g maki pszennej
  • 7 g drożdży suchych
  • szczypta soli
  • 1 jajko
  • 250 ml letniego mleka
  • 110 g cukru
  • 1 łyżeczka cukru z prawdziwą wanilią lub 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego, ostatecznie 1 opakowanie cukru wanilinowego
  • 80 g roztopionego masła

Mąkę wymieszać z suchymi drożdżami, dodać pozostałe składniki i wyrabiać - najlepiej uczynić to przy pomocy miksera z końcówką haka. Miksujemy do momentu, aż ciasto będzie elastyczne i gładkie. Następnie formujemy je w kulę i wkładamy do miski oprószonej mąką. Przykrywamy ściereczką i pozostawiamy do wyrośnięcia/podwojenia objętości na około 1,5h.

**************
Ciasto na jagodzianki możesz wyrobić w maszynie do pieczenia chleba. Aby to uczynić należy wszystkie składniki umieścić w maszynie w kolejności - mleko, jajko, masło, cukier, sól, mąka, drożdże i wstawić program do wyrabiania i wyrastania ciasta drożdżowego - u mnie trwa on 1h 15 minut. Po zakończeniu programu ciasto wyjąć z maszyny i postępować dalej zgodnie z poniższą instrukcją.
***************


Składniki na nadzienie:
  • 300 g jagód/borówek opcjonalnie
  • 3 łyżki cukru
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
Wszystkie składniki wymieszać ze sobą w misce, odstawić.

Po wyrośnięciu wyjąć ciasto na blat, krótko wyrobić. Podzielić ciasto na 16 części (każda około 60g). Każdą z części najpierw formować w kulkę a następnie rozpłaszczać na dłoni na placek, na środek nakładać łyżkę jagód i zlepiać jak pierogi - trzeba uważać aby mąka ziemniaczana nie dostała się na brzeg, bo nasza jagodzianka nie będzie się chciała zlepić!
Zlepioną w pieróg jagodziankę położyć na blacie, zlepieniem do dołu i kilkoma ruchami zrolować nią wzdłuż tworząc owalny kształt. 
Jeśli jest potrzeba przy zlepianiu czy rolowaniu to delikatnie podsypać mąką.

Jagodzianki układać na blasze w sporych odstępach od siebie.
Przykryć ściereczką i odstawić do ponownego wyrośnięcia na 30 minut.

Piekarnik nagrzać do temperatury 200*C.

WERSJA Z KRUSZONKĄ
Składniki na kruszonkę:
  • 20 g masła w temperaturze pokojowej
  • 4 łyżki mąki pszennej
  • 1 łyżka cukru
  • dodatkowo: jajko roztrzepane z łyżką mleka
Wszystkie składniki umieścić w misce i rozetrzeć palcami do momentu powstania kruszonki.

Wyrośnięte jagodzianki posmarować jajkiem roztrzepanym z łyżką mleka i posypać kruszonką.

Wstawić do rozgrzanego piekarnika i piec 18-20 minut do ładnego zezłocenia. Wyjąć i ostudzić na kratce.


WERSJA Z LUKREM
Składniki na lukier:
  • 1 szklanka cukru pudru
  • kilka łyżek gorącej wody
Cukier puder włożyć do miseczki, dodać gorącą wodę i rozcierać grzbietem łyżki do uzyskania jednolitej, gładkiej masy. Lukier nie powinien być ani za rzadki ani za gęsty, jego gęstość należy dozować cukrem pudrem lub wodą.

Lekko ciepłe juz jagodzianki lukrować albo przy użyciu pędzelka albo poprzez delikatne zanurzenie grzbietu jagodzianki w lukrze. Odkładać do całkowitego wystudzenia i zastygnięcia lukru.

Smacznego!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz