czwartek, 10 kwietnia 2014

Chleby u mnie w domu

Z pieczeniem chleba w naszym domu to zaczęło się tak nagle....

Święty Mikołaj postanowił sprawić mi na prezent maszynę do chleba w ostatnie Święta Bożego Narodzenia.
No i wtedy się zaczęło.
Maszyna super! Wyrabia, wyrasta i wypieka chleb!
W maszynie głównie robi się chleby na drożdżach. Przekopałam cały internet a tam prawie nic o chlebach z maszyny na zakwasie!
A przecież jak mam robić chleb to miał być porządny! Na zakwasie!

Nie poddawałam się. Postanowiłam zrobić zakwas. Zanim był gotowy do pieczenia musieliśmy pocieszyć się chlebami na drożdżach, które też były dobre. Taka maszyna to rewelacja! Chcesz mieć rano świeży chleb - wieczorem wrzucasz do niej wszystkie składniki (oczywiście we wskazanej kolejności), nastawiasz czas, opóźnienie czasowe i chleb jest gotowy na weekendowe śniadanko, cieplutki i świeży.

Kiedy zakwas był już gotowy zaczęłam swoje eksperymentowanie z wypiekiem chleba na zakwasie w maszynie.
I okazało się, że te całkiem proste przepisy da radę od początku do końca zrobić w maszynie a chleb jest bardzo dobry i nic mu nie brakuje.
...ale mi zaczęło nieco przeszkadzać że ten chleb ma "dziury" po mieszadełkach... więc zaczęłam kombinować z ich wyjmowaniem przed upieczeniem, ale też coś do końca mi nie pasowało....

Ostatnio stanęło na tym, że maszyna wyrabia mi i wyrasta ciasto a ja następnie przekładam je w formę lub koszyk do wyrastania i dokańczam metodą tradycyjną.

Mamy kilka swoich ulubionych "chlebków" ale co jakiś czas pojawiają się nowe.
Myślę, że stopniowo będę tu dodawać wszystkie które robimy i jemy.

Muszę się też przyznać, że od czasu kiedy mamy maszynę do chleba w domu, chyba tylko kilka razy kupiliśmy chleb w sklepie. Naprawdę smak domowego chleba jest nieziemski a i świeżość utrzymuje długo, choć to nie często zdarza się nam zaobserwować bo chleb zazwyczaj szybko znika...

Oczywiście moje zapasy w spiżarce znacznie się powiększyły i poszerzyły od czasu kiedy zaczęłam piec chleb.

Jakie składniki są mi najczęściej potrzebne przy wypieku chleba:

  • Mąka pszenna chlebowa
  • Mąka pszenna razowa = mąka pszenna pełnoziarnista
  • Mąka żytnia jasna 
  • Mąka żytnia razowa = mąka żytnia pełnoziarnista
  • Mąka orkiszowa jasna
  • Mąka orkiszowa razowa = mąka orkiszowa pełnoziarnista
  • Wszelkiego rodzaju ziarna - pestki słonecznika, pestki dyni, siemię lniane, złoty len, czarnuszka-to jest moje niedawne odkrycie a smak chleba z czarnuszką jest obłędny.
  • śruta żytnia :) - mam jeden taki chleb z dodatkiem śruty żytniej i słonecznika i jest to zdecydowanie mój faworyt! Na pewno się tutaj pojawi.
  • sezam i mak do posypania chleba.

Czego więcej używam? Sporo czasu zabrało mi poszukanie odpowiednich foremek do pieczenia chleba, zarówno jeśli chodzi o materiał jak i wielkość.
Obecnie mam 2 formy których używam. Jeden jest to garnek rzymski Romertopf Gratin o wymiarach 31,5x19x8 cm oraz forma metalowa Wilton RR (rozm.23x13) ze specjalną powłoką, wystarczy formę delikatnie wysmarować olejem a upieczony chleb sam z niej wyskakuje. Naprawdę jest rewelacyjna.
Chodzi jeszcze za mną inny garnek rzymski tego samego producenta - Pane podłużny, może kiedyś.... 

Chleb piekę 2-3 razy w tygodniu a z pieczywa piekę jeszcze bułeczki 2 razy w tygodniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz