czwartek, 20 listopada 2014

Chleb orkiszowy z żurawiną



...naszła mnie ochota na chleb orkiszowy...
Ale okazało się, że na chleb na zakwasie trzeba było nastawić zaczyn dzień wcześniej....
Hmmmm wyjścia nie było zatem....
wpadł mi w ręce ten przepis, wyglądał ciekawie i apetycznie!
...zwłaszcza jak zagłębiłam się w przepis i zobaczyłam że oprócz żurawiny jest skórka z pomarańczy i cynamon....
Hmmm... wyglądało dziwnie ale i ciekawie...
Już nawet pogodziłam się, że nie jest na zakwasie tylko na drożdżach...
Byłam straszliwie ciekawa co z niego wyrośnie.... :)

..ale powiem Wam w tajemnicy, że nie oczekiwałam wiele...
Jakież było moje miłe zdziwienie jak go spróbowałam!
...jeszcze delikatnie ciepłego....
Smak powalający...
...delikatnie wyczuwalny smak pomarańczy i ta żurawina.....
ach boski!
...z dżemem, z twarożkiem...
..i z wędliną też :)






Składniki na 1 niewielki bochenek:

  • 375 ml wody
  • 75 g płatków owsianych
  • 175 g suszonej żurawiny
  • 450 g mąki orkiszowej jasnej (typ 700)
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 0,5 łyżeczki cynamonu
  • skórka otarta z 1 pomarańczy
  • 50 g miękkiego masła
  • 1 łyżeczka drożdży suchych

Płatki owsiane wraz z żurawiną umieścić w misce i zalać całą gorącą wodą. Zostawić na 20 minut, aż trochę przestygnie.

Do drugiej miski wsypać mąkę, sól, cynamon i zetrzeć skórkę z pomarańczy, dodać drożdże i mieszankę z żurawiny i płatków owsianych z całą wodą. Dokładnie wymieszać, najlepiej mikserem, ciasto będzie rzadkie.
Odstawić an 10 minut.

Ponieważ ciasto jest dość rzadkie najlepiej "zagniatać" jemikserem, można też ręcznie ale chyba wówczas lepiej będzie w misce. Ciasto zagnieść przez 10 sekund, następnie dać ciastu odpocząć 10 minut i powtórzyć tą czynność jeszcze 2 razy. Ciasto przykryć ściereczką i podstawić na 30 minut.

************
Jeśli robicie ciasto w maszynie do chleba.
Żurawinę odmierzyć i odłożyć na bok.
Pozostałe produkty włożyć do maszyny do chleba w kolejności: woda letnia, sól, masło, mąka, płatki owsiane, cynamon, starta skórka z pomarańczy, drożdże.  
Wstawić na program wyrabiania i wyrastania chleba drożdżowego. Pod koniec mieszania ciasta (przed wyrastaniem)  dosypać żurawinę.
************

Po etapie pierwszego wyrastania przełożyć chleb do formy (23x13cm) uprzednio wysmarowanej masłem i wysypanej płatkami owsianymi. Przykryć ściereczką i odstawić do wyrastania na 30 minut.

Piekarnik nagrzać do 220ºC. 
Chleb przed wstawieniem do piekarnika posmarować jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka i posypać płatkami owsianymi.
Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 40-50 minut.

Studzić na kratce.

Smacznego.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz