czwartek, 23 marca 2017

Czekoladowe ciasto z burakami PRZE-PY-SZNE



Dawno nie jadłam tak dobrego czekoladowego ciasta !
Jest wilgotne, puszyste i wyważone czekoladowo.
Jest tak pyszne, że znika ekspresowo....
Jest tak pyszne że wyjadałam każdy okruszek i jak tylko będę miała buraczki postaram się zrobić wersję bez glutenu, bez cukru i z olejem kokosowym (dam znać jak poszło :))

Ciasto z dodatkiem pure z gotowanego buraka i właśnie z tego powodu powstało, upiekłam zbyt dużo buraków i nie wiedziałam co z nimi począć.

Wieczorem przygotowałam sobie wszystko aby wstać rano i szybko wyrobić i upiec.
Tak też się zadziało, wstałam o 6, obudziłam dziewczyny i poszłam na dół.
Thermomix poszedł w ruch, zaczęłam od siekania czekolady, a jest to dość głośna czynność, potem mieszanie, wlanie w formę (jako że forma fikuśna należało uderzyć nią po napełnieniu ciastem o podłogę aby ciasto weszło w każdy zakamarek) i do piekarnika.
I nagle uprzytomniłam sobie, że na górze jest niepokojąca cisza i że dziewczyny często "dosypiają" po moim budzeniu (znaczy zasypiają, a potem mówią, że wcale ich  nie budziłam), więc krzyczę z dołu "Wstałyście?" 
Na co słyszę: "...przecież Ty tak hałasujesz od rana i rzucasz garnkami, że zaspać nie było szans".
:)

Ale zanim zrobiły całą poranną toaletę ciasto już się studziło....


Składniki na formę średnicy 23cm:
  • 250 g puree z ugotowanych/upieczonych buraków
  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 50 g kakao
  • 175 g mąki pszennej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 200 g drobnego cukru nierafinowanego
  • 3 jajka
  • 200 g oleju (rzepakowy lub słonecznikowy)

Jajka i puree z buraka muszą być w temperaturze pokojowej, wyjmij je zatem z lodówki na 2h przed szykowaniem ciasta.

Dno tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia nadmiar wypuszczając poza obręcz, boki posmarować masłem i oprószyć mąką. Jeśli używacie innej formy np tak jak ja na babkę formę należy dokładnie wysmarować masłem i oprószyć mąką, strzepując nadmiar. Odstawić

Piekarnik rozgrzać do 170*C (grzałka góra-dół). 

Czekoladę drobno posiekać, odstawić na bok.

Kakao, mąkę i proszek do pieczenia przesiać, dodać cukier i wszystko razem dokładnie wymieszać.

Do malaksera (lub innego urządzenia siekająco-mieszającego np. thermomixa) włożyć puree z buraków, jajka i olej, zmiksować dokładnie. Dodać suche składniki i posiekaną czekoladę, wymieszać do połączenia.
Przelać ciasto do wcześniej przygotowanej formy (jeśli trzeba stuknąć o blat dla lepszego rozprowadzenia ciasta w formie).

Ciasto wstawić do piekarnika i piec 40-45 minut do suchego patyczka.
Ciasto od razu po upieczeniu wyjąć z piekarnika, przestudzić około 10 minut w formie i następnie wyjąć na kratkę (ciasto studząc się w formie na babkę może się zaparzyć dlatego trzeba ostudzić ją na kratce a nie w formie).

Po wystudzeniu polać polewą czekoladową:
  • 50 g śmietanki 36%
  • 50 g gorzkiej czekolady
Śmietankę podgrzewamy w niewielkim garnuszku prawie do wrzenia, następnie wyłączamy ogień, wrzucamy posiekaną czekoladę (czekolada powinna się zanurzyć w śmietance) i odstawiamy na 2 minuty. Po tym czasie mieszamy do całkowitego rozpuszczenia czekolady i uzyskania jednolitej masy.
Jeśli polewa jest zbyt rzadka odstawiamy do lekkiego zgęstnienia i polewamy ciasto.

Smacznego i miłego dnia!








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz